Julie Kjer er født i Århus i 1962 og
opvokset på Djursland i de naturskønne egne nord for
Kolindsund. Som billedkunstner har hun modtaget undervisning på
Århus Kunstakademi, og var i perioden 1989 - 1990 elev ved
Mogens Gissel. Til forskel fra så mange andre af generationens
unge kunstnere valgte hun klart det rene maleri som sit udtryk
dengang, da "det konceptuelle kunstværk" var tidens
trend og kunstens umiddelbare udtryksform. Det var som maler hun
ville markere sig, det var lærredets udfordringer hun ville
tage op. Julie Kjer arbejder derfor også helst i sit atelier,
og har p.t. kun udført 2 udsmykningsopgaver; en for Århus
Kommunehospital og en for Århus Amt.
Den serie billeder der her er vist, er et
udpluk af hendes seneste produktion. Vi står overfor en
kunstner, der med malerisk færdighed samler fragmenter fra
verden omkring os ind i et helstøbt billede. De enkelte
fragmenter Julie Kjer bruger har ikke umiddelbart nogen
samhørighed og kan synes at være tilfældige valg. Det er ofte
elementer fra både naturens og kulturens registre. Men der er
valgt, og elementerne er malet ind i det enkelte værk.
Når vi står overfor billedet bliver vi
stillet overfor et valg. Hvor skal vi begynde og hvad er
vigtigt? De enkelte fragmenter er klar til af fa netop den
betydning vi vil give dem - de vil gøre os til medskaber af det
endelige værk. Nogle fragmenter vil stå nære og andre fjerne.
De vil gensidig påvirke hinanden og stå både i med- og
modspil. Der er ikke noget privilegeret sted at starte, der er
kun mange muligheder, og mange små historier at læse ud af
billedet. På samme tid insisterer de små historier både på
at blive læst sammen til en helhed, og på at være sig selv.
De forskellige betydninger er hele tiden under forandring,
sammenvævede og til tider vidt forskellige. Den brydning vi har
med at "få det til at gå op" gør, at selv helheden
er under forandring.
Det er det dynamiske i billederne og det er
den udfordring Julie Kjer stiller os over for. Det er også et
dobbelt perspektiv og det er et vilkår i hendes kunstneriske
produktion.
Tør vi forliges med dette vilkår, og tør
vi brydes med værkernes fragtmenter, vil billederne være et
rum for og en rejse mod erkendelse. Retningen på vores rejse
gennem værket afhænger af hvor vi begynder, og det afhænger
af de værdier vi der tilskriver det sansede.
Den skaberkraft der er bundet på lærredet
frisættes, og det er nu vores lod, med en given vejledning fra
billedet, at arbejde videre mod en helhed vi nødvendigvis må
se forandres. Kunsten bliver et mellemværende mellem os og
billedets dynamik. I dette felt kan vi erkende såvel
personlige, almene og private som kultur, natur og menneske
-problematikker.
Julie Kjer tilbyder med sine værker at bryde vores vanlige
oplevelse af verden - "at vaske øjnene".